Smyslem tohoto bloku je přivést studenty zpět k reflexi vlastního výzkumného zájmu, poté co nasbírali, zpracovali a interpretovali výzkumná data, aby si opětovně uvědomili, co na realizovaném výzkumu považují za podstatné, a to dříve, než přistoupí k hledání výsledného tvaru pro prezentaci výsledků výzkumu.


Studijní materiály k povinnému prostudování

  • ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 207–247.

Kontrolní otázky a úkoly

  1. Cílem kvalitativního výzkumu je porozumění. Komu/čemu se snažíme porozumět? Kde se vzala snaha o porozumění? A jaké prostředky nám k tomu kvalitativní výzkum poskytuje?
  2. Jak je zjišťována a zajišťována validita kvalitativního výzkumu?
  3. Jak je hodnocena kvalita kvalitativního výzkumu?
  4. Pokuste se zformulovat, proč je důležité ptát se, jak je rozumět, nikoli co to je?
  5. Pokuste se zamyslet nad tezí zaměnitelnosti cílů a prostředků vzhledem ke kvalitě obecně.
  6. Je cíl shodná kategorie jako smysl? Pokuste se zformulovat rozdíl v chápání těchto pojmů.


Doplňující (doporučené) studijní materiály

  • ČERNÝ, J. Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii hry. Praha: Československý spisovatel, 1968.
  • PIAGET, J. Psychologie inteligence. 2. vydání. Praha: Portál, 1999.
  • ŘIHÁČEK, T.; ČERMÁK, I.; HYTYCH, R. et al. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MU, 2013.
  • SUDA, S. Experimentální dramatika. České Budějovice: Episteme, 2017.

Last modified: Friday, 15 January 2021, 11:07 AM