7. Validita kvalitativního výzkumu
Completion requirements
Smyslem tohoto bloku je přivést studenty zpět k reflexi vlastního výzkumného zájmu, poté co nasbírali, zpracovali a interpretovali výzkumná data, aby si opětovně uvědomili, co na realizovaném výzkumu považují za podstatné, a to dříve, než přistoupí k hledání výsledného tvaru pro prezentaci výsledků výzkumu.
Studijní materiály k povinnému prostudování
- ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, s. 207–247.
Kontrolní otázky a úkoly
- Cílem kvalitativního výzkumu je porozumění. Komu/čemu se snažíme porozumět? Kde se vzala snaha o porozumění? A jaké prostředky nám k tomu kvalitativní výzkum poskytuje?
- Jak je zjišťována a zajišťována validita kvalitativního výzkumu?
- Jak je hodnocena kvalita kvalitativního výzkumu?
- Pokuste se zformulovat, proč je důležité ptát se, jak je rozumět, nikoli co to je?
- Pokuste se zamyslet nad tezí zaměnitelnosti cílů a prostředků vzhledem ke kvalitě obecně.
- Je cíl shodná kategorie jako smysl? Pokuste se zformulovat rozdíl v chápání těchto pojmů.
Doplňující (doporučené) studijní materiály
- ČERNÝ, J. Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii hry. Praha: Československý spisovatel, 1968.
- PIAGET, J. Psychologie inteligence. 2. vydání. Praha: Portál, 1999.
- ŘIHÁČEK, T.; ČERMÁK, I.; HYTYCH, R. et al. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MU, 2013.
- SUDA, S. Experimentální dramatika. České Budějovice: Episteme, 2017.
Last modified: Friday, 15 January 2021, 11:07 AM