Section outline

  • Kurs filosofické antropologie je koncipován tak, aby se dotkl hlavních témat, které se v této filosofické disciplíně obvykle probírají. Pro didaktickou názornost je každé téma probírané ve třech různých pohledech, které zachycují hlavní směry myšlení v dané oblasti. Mnohdy by samozřejmě bylo možné rozlišovat v rámci tématu jinak, nebo místo tří uvést např. pět podtémat. Zde budou vždy tři témata zvolená tak, aby byly zahrnuty hlavní úhly pohledu a hlavní směry v dějinách filosofie i současné filosofii.

    ¨Na této stránce najdete:

    1. Literaturu ke studiu:
    - krátké texty vysvětlující základní informace
    - naskenované texty z knih, které vám umožní prostudovat si co nejvíc bez nutnosti shánění knih v knihovně
    - anglické texty z encyklopedií, které dobře vysvětlují určité pojmy (doplnění pro ty, kdo nejsou líní číst anglicky)

    2. Prezentace použité při přednáškách (jsou od toho, abyste si připomněli, co se přednášelo, o jakých věcech se mluvilo atd. Samy o sobě k přípravě na zkoušku nestačí!)

    3. Otázky, na kterých si můžete vyzkoušet své znalosti (budou použité při zkoušce).

    4. Testy, kterými je třeba projít, než půjdete ke zkoušce. Za absolvování všech tří testů je udělen zápočet. Testy budou v Moodle kursu v průběhu semestru postupně zpřístupněny. Testy si děláte sami, opakovat neúspěšný test lze vždy za 30 minut. Ke zkoušce se může přihlásit po získání zápočtu. Zkouška je ústní. Pokud student chce známku zlepšit, může se přihlásit na další termín (ať už výsledek druhé zkoušky dopadne jakkoli, zapíše se mu známka lepší.

  • a. člověk jako dokonalejší zvíře
    b. člověk jako duch
    c. člověk jako živočich mající "Logos"

    Otázky:

    1. Co znamená definice člověka "živočich rozumový" a jaké má alternativy?
    2. Jaký význam má slovo "logos"?

  • a. ontologická koncepce
    b. psychologická koncepce
    c. sociologická koncepce

    Východiskem všech úvah o osobě je použití slova v etickém významu. To ukazuje, proč je vyjasnění tohoto termínu zásadní a klíčové pro další úvahy.Osobu v etickém významu tedy chápeme jako východisko. Další diskuse, které budou navazovat, se týkají otázky, co přesně musí nějaká bytost mít nebo být, aby ˇmohla být chápána jako osoba, a aby si mohla nárokovat to, co z etického významu termínu "osoba" vyplývá.

    Otázky:

    1. Jaká je Boëthiova definice osoby (přesná formulace a vysvětlení jednotlivých termínů)?

    2. Jaké jsou základní charakteristiky osoby (podle Clarka)?
    3. Jako roli má pro osobu vztahovost?
    4. Jaká je Lockova definice osoby a jaké jsou hlavní námitky proti ní?
    5. Co se myslí sociologickou definicí osoby (uveď příklady)?
    6. Jaký je rozdíl mezi inkluzivismem a exkluzivismem v chápání osoby?
    7. Pro je chápání člověka jako osoby důležité pro etiku?

  • a. naturalismus
    b. dualismus principů
    c. substanciální dualismus

    Otázky:

    1. Popište substanciální dualismus. Kteří nejvýznamnější autoři v dějinách filosofie ho zastávají? Jednoho popiště podrobněji.
    2. Co je to duše? Definice, antické koncepce (především Platón a Aristotelés)
    3. Popiš, co je mysl. Rozdíl mezi myslí a duší v různých filosofických směrech.
    4. Co je to hylemorfický dualismus? Představitelé, popis.
    5. Uveď několik naturalistických koncepcí vztahu mysli a těla a popiš je.

  • a. empirismus
    b. racionalismus
    c. smysly a rozum

    Otázky:

    1. Jak se odlišuje racionalismus a empirismus a jací jsou hlavní představitelé obou směrů?
    2. Popiš teorii poznání, která doceňuje smysly i rozum.
    3. Jaký je rozdíl mezi rozum-intelekt, praktický-teoretický rozum, činný-trpný rozum?
    4. Co jsou vnitřní smysly? Uveď příklady a vysvětli.

  • a. emoce jako nemoc duše
    b. emoce jako určující prvek jednání
    c. emoce jako prostor kultivace

    Otázky:

    1. Uveď typologii různých přístupů k emocím a typické autory.
    2. Definuj emoce a vysvětli jejich souvislost s poznáním.
    3. Jak jsou emoce kultivovány a uveď příklady.

  • a. libertarianismus
    b. tvrdý determinismus
    c. kompatibilismus

    Otázky:

    1. Vysvětli pojem "determinismus" a popiš jeho podoby.
    2. Co znamená "kompatibilismus". Podrobně vysvětli.
    3. Jaké je klasické vysvětlení svobody jednajícího (činitele)?
    4. Popiš, jaké jsou dva koncepty svobody u I. Berlina.

  • a. přirozenost jako druhová identita
    b. dějinná přirozenost
    c. přirozenost jako kulturní konstrukt

    Otázky:

    1. Jaký je rozdíl mezi přírodou a přirozeností?
    2. Co patří k přirozenosti člověka?
    3. Jaký je rozdíl mezi esencí a přirozeností?
    4. jaké důsledky má dějinné chápání přirozenosti?

  • a. život
    b. poznání
    c. přátelství

    Otázky:

    1. Uveď různé přístupy k základním přirozeným hodnotám (aspoň 2 autory)
    2. Jaké způsoby obhajoby základních hodnot znáte?
    3. Jako souvisí základní hodnoty s teleologií?

  • a. život slasti
    b. přednost pravdy nebo lásky
    c. smíšený život

    Otázky:

    1. Popiš typy života podle antických autorů.
    2. Jaký z daných způsobů života má přednost a proč?
    3. Jak se k sobě vztahuje teoretický a praktický rozum a jak to souvisí se způsoby života?

  • a. nesmysl a absurdita
    b. imanentní rozměr smyslu
    c. transcendence

    Otázky:

    1. Jaké jsou způsoby kladení otázky po smyslu života?
    2. Jak rozumí smyslu života ateistický existencialismus?
    3. Definuj pojem "spiritualita"
    .

  • a. kolektivismus
    b. liberalismus
    c. personalismus

    Otázky:

    1. Jaké jsou historické příklady kolektivismu?
    2. Jak souvisí liberalismus s teorií společenské smlouvy?
    3. Jaké jsou kořeny pojmy osoba a jaký význam má v právu a sociální filosofii?