Filosofická antropologie (FA - 2023/2024 - LS)
Section outline
-
Kurs filosofické antropologie je koncipován tak, aby se dotkl hlavních témat, které se v této filosofické disciplíně obvykle probírají. Pro didaktickou názornost je každé téma probírané ve třech různých pohledech, které zachycují hlavní směry myšlení v dané oblasti. Mnohdy by samozřejmě bylo možné rozlišovat v rámci tématu jinak, nebo místo tří uvést např. pět podtémat. Zde budou vždy tři témata zvolená tak, aby byly zahrnuty hlavní úhly pohledu a hlavní směry v dějinách filosofie i současné filosofii.
¨Na této stránce najdete:
1. Literaturu ke studiu:
- krátké texty vysvětlující základní informace
- naskenované texty z knih, které vám umožní prostudovat si co nejvíc bez nutnosti shánění knih v knihovně
- anglické texty z encyklopedií, které dobře vysvětlují určité pojmy (doplnění pro ty, kdo nejsou líní číst anglicky)2. Prezentace použité při přednáškách (jsou od toho, abyste si připomněli, co se přednášelo, o jakých věcech se mluvilo atd. Samy o sobě k přípravě na zkoušku nestačí!)
3. Otázky, na kterých si můžete vyzkoušet své znalosti (budou použité při zkoušce).
4. Testy, kterými je třeba projít, než půjdete ke zkoušce. Za absolvování všech tří testů je udělen zápočet. Testy budou v Moodle kursu v průběhu semestru postupně zpřístupněny. Testy si děláte sami, opakovat neúspěšný test lze vždy za 30 minut. Ke zkoušce se může přihlásit po získání zápočtu. Zkouška je ústní. Pokud student chce známku zlepšit, může se přihlásit na další termín (ať už výsledek druhé zkoušky dopadne jakkoli, zapíše se mu známka lepší.
-
a. člověk jako dokonalejší zvíře
b. člověk jako duch
c. člověk jako živočich mající "Logos"Otázky:
1. Co znamená definice člověka "živočich rozumový" a jaké má alternativy?
2. Jaký význam má slovo "logos"?-
Pro zájemce - podrobnější vysvětlení toho, o čem se také mluví v úvodním textu tohoto tématu (Člověk ...)
-
Pro zájemce - podrobnější vysvětlení toho, o čem se také mluví v úvodním textu tohoto tématu (Člověk ...)
-
a. ontologická koncepce
b. psychologická koncepce
c. sociologická koncepceVýchodiskem všech úvah o osobě je použití slova v etickém významu. To ukazuje, proč je vyjasnění tohoto termínu zásadní a klíčové pro další úvahy.Osobu v etickém významu tedy chápeme jako východisko. Další diskuse, které budou navazovat, se týkají otázky, co přesně musí nějaká bytost mít nebo být, aby ˇmohla být chápána jako osoba, a aby si mohla nárokovat to, co z etického významu termínu "osoba" vyplývá.
Otázky:
1. Jaká je Boëthiova definice osoby (přesná formulace a vysvětlení jednotlivých termínů)?2. Jaké jsou základní charakteristiky osoby (podle Clarka)?
3. Jako roli má pro osobu vztahovost?
4. Jaká je Lockova definice osoby a jaké jsou hlavní námitky proti ní?
5. Co se myslí sociologickou definicí osoby (uveď příklady)?
6. Jaký je rozdíl mezi inkluzivismem a exkluzivismem v chápání osoby?
7. Pro je chápání člověka jako osoby důležité pro etiku?-
Kniha amerického tomistického personalisty Clarka. Základní text pro pochopení důsledků personální vztahovosti. V češtině vydal Krystal OP Praha
-
Základní uvedení do tématu.
-
Základní text uvádějící do vzniku personalistického chápání člověka.
-
Text je stručným shrnutím toho, o čem pojednává šířeji a detailněji kniha W. N. Clarka. Je doporučen jako uvedení do tohoto většího textu.
-
Úryvek z předmluvy k Brasserově knize obsahující kolekci filosofických textů o osobě.
-
Text komentující Boethiovu definici, která vystihuje jak statický, neměnný a stálý aspekt osoby, tak její životní a vztahovou dynamiku.
-
Úryvek z předmluvy k Brasserově knize obsahující kolekci filosofických textů o osobě.
-
Text o pojetí osoby u amerického fenomenologa Roberta Sokolowského. Ukazuje význam inteligence pro osobní bytí člověka.
-
Krátký spis jednoho z velkých křesťanských autorů prvního tisíciletí našeho letopočtu pojednávající o teologických otázkách hereze Eutycha a Nestoria. V části III. se nachází slavná definice osoby, která se používá do dneška.
-
Text ilustrující etické pojetí osoby u Immanuela Kanta.
-
Klasický text Johna Locka uvádějící na scénu psychologický pojem osoby ztotožňující osobu a vědomí.
-
Ukázka z textu jednoho z velkých představitelů dialogického personalismu 20. století. Buber zdůrazňuje zásadní roli vztahovosti, ale poněkud ji absolutizuje, což je jistě slabinou jeho koncepce. Pro uvědomění si významu vztahovosti je ale jeho text v mnohém inspirativní.
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
-
a. naturalismus
b. dualismus principů
c. substanciální dualismusOtázky:
1. Popište substanciální dualismus. Kteří nejvýznamnější autoři v dějinách filosofie ho zastávají? Jednoho popiště podrobněji.
2. Co je to duše? Definice, antické koncepce (především Platón a Aristotelés)
3. Popiš, co je mysl. Rozdíl mezi myslí a duší v různých filosofických směrech.
4. Co je to hylemorfický dualismus? Představitelé, popis.
5. Uveď několik naturalistických koncepcí vztahu mysli a těla a popiš je.-
Krátký text uvádějící do základních pojmů v tématu duše jako princip života. Text je laděn tomisticky, ale nikoli úzce a omezeně.
-
Text popisující změnu přístupu myslitelů vrcholného středověku, kteří přecházeli od platonského pojetí duše (duše v těle) k aristotelskému (duše formující tělo).
-
Text, který vyšel jako článek ve Filosofickém časopisu popisující rozdíly v termínech duše a mysl a genezi tohoto rozlišení.
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
-
a. empirismus
b. racionalismus
c. smysly a rozumOtázky:
1. Jak se odlišuje racionalismus a empirismus a jací jsou hlavní představitelé obou směrů?
2. Popiš teorii poznání, která doceňuje smysly i rozum.
3. Jaký je rozdíl mezi rozum-intelekt, praktický-teoretický rozum, činný-trpný rozum?
4. Co jsou vnitřní smysly? Uveď příklady a vysvětli.-
Text zabývající se argumenty ohledně netělesnosti rozumového poznání, tj. jeho bytostné nezávislosti na tělesných orgánech. Jedná se o klasické téma od Platóna až po současná materialistická pojetí mysli.
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
a. emoce jako nemoc duše
b. emoce jako určující prvek jednání
c. emoce jako prostor kultivaceOtázky:
1. Uveď typologii různých přístupů k emocím a typické autory.
2. Definuj emoce a vysvětli jejich souvislost s poznáním.
3. Jak jsou emoce kultivovány a uveď příklady.-
Text uvádějící do třech základních typů přístupu k emocím. Text vyšel jako článek v revue Salve.
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
-
a. libertarianismus
b. tvrdý determinismus
c. kompatibilismusOtázky:
1. Vysvětli pojem "determinismus" a popiš jeho podoby.
2. Co znamená "kompatibilismus". Podrobně vysvětli.
3. Jaké je klasické vysvětlení svobody jednajícího (činitele)?
4. Popiš, jaké jsou dva koncepty svobody u I. Berlina.-
přečti si strany 56-89
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
Rozšíření - pro zájemce
-
a. přirozenost jako druhová identita
b. dějinná přirozenost
c. přirozenost jako kulturní konstruktOtázky:
1. Jaký je rozdíl mezi přírodou a přirozeností?
2. Co patří k přirozenosti člověka?
3. Jaký je rozdíl mezi esencí a přirozeností?
4. jaké důsledky má dějinné chápání přirozenosti?-
Velmi čtivá a srozumitelná diskuse zastánce klasického pojmu přirozenosti (Dvořák) a dějinného chápání (Halík)
-
Priorita existence před esencí (četba k historickému pojetí esence/přirozenosti)
-
Historická esence (str. 12-17 dokumentu - 137-142 orig. číslování)
-
-
a. život
b. poznání
c. přátelstvíOtázky:
1. Uveď různé přístupy k základním přirozeným hodnotám (aspoň 2 autory)
2. Jaké způsoby obhajoby základních hodnot znáte?
3. Jako souvisí základní hodnoty s teleologií?-
Finnis File PDF1.1 MB
-
Sousedík File PDF1.1 MB
-
-
a. život slasti
b. přednost pravdy nebo lásky
c. smíšený životOtázky:
1. Popiš typy života podle antických autorů.
2. Jaký z daných způsobů života má přednost a proč?
3. Jak se k sobě vztahuje teoretický a praktický rozum a jak to souvisí se způsoby života?-
5.9 MB
-
a. nesmysl a absurdita
b. imanentní rozměr smyslu
c. transcendenceOtázky:
1. Jaké jsou způsoby kladení otázky po smyslu života?
2. Jak rozumí smyslu života ateistický existencialismus?
3. Definuj pojem "spiritualita".-
Srov. především Sebevražda a Mýtus o Sysifovi
-
a. kolektivismus
b. liberalismus
c. personalismusOtázky:
1. Jaké jsou historické příklady kolektivismu?
2. Jak souvisí liberalismus s teorií společenské smlouvy?
3. Jaké jsou kořeny pojmy osoba a jaký význam má v právu a sociální filosofii?-
užitečná pomůcka - základní vysvětlení některých termínů a koncepcí
-
Píše se tam "osobnost", ale myslí se "osoba"
-